E

מיתוג פנים ארגוני - הדרך הבטוחה לחזק הנאמנות ולהפוך את העובדים לשגרירים של החברה

כשחושבים על מיתוג, מה הדבר בראשון שעולה לכם לראש? מחקר שיווקי? סקר שוק? מסרים? מוצרים? מתחרים, ערכים? אנו משקיעים חודשים על איסוף מידע שיבדל אותנו בשוק המוצף ומשקיעים שבועות נוספים על דיוק המסר וסלוגן שיציף אותנו מעל פני השטח. השלב הבא הוא תרגום כל המידע הנאסף לשפה ויזואלית, אתר אינטרנט חדש, נראות חדשה שמחזקת את מוכנות השקת המוצר או המיתוג החדש.

וכך בתחושות מחוזקות והתרגשות רבה קובעים תאריך השקה, כותבים הודעה לעיתונות וכל המדיות הדיגיטאליות מוכנות להפיץ את הבשורה. לא נראה לכם שחסר כאן משהו? רק מפני שאתם בטוחים במסר ובמיתוג החדש אין זה מבטיח כי השוק יקבל את הבשורה בצורה זהה. ואם זה המצב אז מי יחזק ויבטיח את הבשורה הקהל הרחב או העובדים המסורים?

מיתוג פנים ארגוני מוגדר כתהליך בו חל שינוי תרבותי פנים ארגוני המקרב את העובדים ללקוחות ולמטרותיו העסקיות של הארגון. מעבר לכך מיתוג פנים ארגוני מחזק את ערכי החברה, משפר אווירה כללית בארגון ואת הגישה בכלל בין אם ללקוחות או למטרות החברה ואף בין העובדים עצמם. שינוי גישה פנים ארגונית זו מהווה כ- 50% מכוחו ועצמתו של כל מותג.

אתגרי גיוס ושימור עובדים
על פי מגזין פורבס היוקרתי ,גיוס כח אדם איכותי ושימור עובדים הינם האתגרים המובילים היום בקרב ארגונים.. מיתוג פנים ארגוני לוקח בחשבון גם את אתגר שימור העובדים ומגשר בין הדגש התמידי לגיוס עובדים איכותיים שלרוב בא על חשבון פיתוח עובדים קיימים ובאופן ישיר משפיע על אחוזי העזיבה. אם כך הינה חמש הצעות לשינוי המצב:

שלב ראשון: תקשרו את ערכי המותג לעובדים
עובדי הארגון הינם חיוניים לשימור חייו של כל מותג. אין שום דבר פסול בלתת לעובדים להבין את חשיבותם לארגון. מנפו את ערוצי התקשורת הפנים ארגוניים והסבירו את ערכי המותג תוך גישה פתוחה לקבלת משוב ורעיונות מהעובדים. רתמו את העובדים לשיווק המותג על ידי מעשים ולא הטפות.

שלב שני: מיזוג בין שיווק ומשאבי אנוש
הינה רעיון מהפכני: שיווק פנים ארגוני מצריך תיאום ושיתוף פעולה משני כוחות נוספים בארגון: מחלקת שיווק וחלקת משאבי אנוש. על מנת להבטיח ולוודא שערכי המותג והארגון מיושמים פנים ארגונית ולא רק חיצונית ואכן יש תיאום בין השניים, על מחלקת השיווק ומחלקת משאבי אנוש להיות מתואמים מראש. וזאת משום שלא מדובר רק בגישה שנוקטים העובדים כלפי הלקוחות אלא מתחילים בגישה שבינם לבין עצמם.

שלב שלישי: הניעו את העובדים
אחת הדרכים לרתום את העובדים לקידום המותג היא על ידי הנעה לפעולה ויצירת אינטראקציה עם המותג. חברת Marvell Semi-Conductors בחרה להשיק את מיתוגה הפנים ארגוני במטרה לחזק את תרבות וערכי הארגון. החברה בחרה במסר “Make an Impact” (השפיעו) ועודדה את העובדים להשפיע בין אם על ידי חדשנות, מעשים טובים, תרומות, הבעת דעה תוך ליווי מסר מרכזי זה במסר תומך של “We See You” (״אנו רואים אותך"). כלומר חברת Marvell רואה ושמה לב לעובדיה ומספקת עבורם מספר ערוצים לביטוי עצמי. כמו כן פיתחה Marvell קרקע פורייה לפיתוח טכנולוגי עבור העובדים המאפשרת למידת תהליכים מקצועיים בחברה מקצה לקצה על מנת להגביר את מעורבותם והתמצאותם של העובדים בתהליכים שונים בארגון.

שלב רביעי: הוכרה ומענקים לעובדים המקדמים את המותג
לרוב, לאחר שהמותג מושק כלפי חוץ ומתוקשר פנים ארגונית, חברות שוכחות להמשיך ולתמרץ את העובדים לקידום המותג. כאן בעצם העבודה האמיתית מתחילה.

לאחר תמרוץ העובדים לקידום המותג יש לתגמל ולהוקיר את מאמצם בהתאם. בחברת Marvell אימצו גישה זו המעודדת את העובדים להראות את השינוי שחל בעקבות מאמצם. שינוי זה הביא לשינויים נוספים בתוך הארגון והגביר את אחוזי שימור העובדים בארגון. כל עובד שהצליח לשמר עובד אחר בארגון, קיבל נקודות שימור. במקרה של חברת Marvell אחוזי העובדים שחזרו לחברה לאחר ניסיון בקידום הקריירה במקומות אחרים זינקו גם הם.

שלב חמישי : הכל מתחיל ונגמר ביחסים
בין אם מדובר בלקוחות או ביחסים בין העובדים, בסופו של דבר מדובר ביצירת יחסים שמשמרת את העובד בארגון. לכן כאשר אתם חושבים על מיתוג חיצוני או פנימי השאלה הראשונה שיש לשאול היא: איזה יחסים אני רוצה ליצור עם לקוחותיי ובקרב עובדי הארגון? איזה יחסים ארצה בקרב צוות העובדים שלי? ליחסים אלה השפעה אדירה על עתידו של הארגון.