E
בזמן שאנשים חושבים איך להרשים אחרים, הם יכולים לעשות משהו שירשים אחרים.

באיזה שלב חברות סטארטאפ צריכות לחשוב על מיתוג?

מניסיוננו, כמעט תמיד יזמי סטארטאפ יפנו לחברת מיתוג, בשלבים האחרונים או הסופיים של פיתוח המוצר. ממש שניה לפני שלבי ההשקה.

מדוע? רוב "הרעיונאים" המובילים את חברות הסטארטאפ הינם טכנולוגיים להפליא, כך שהינם סומכים (יותר מדי) על זריזות דיגיטאלית, וניצול אופטימאלי של הפלטפורמות החברתיות, השיווקיות והאינטראקטיביות העומדות לרשותם.

בעוד בעולם האמתי, האכזר לעיתים, של תעשיית הסטארטאפ והמרוץ למימון או הכרה, ברור כי גיבוש אסטרטגיית מיתוג נכונה מספרת את הסיפור ומעניקה ערך מוסף למנהלי החברה, כמו גם ללקוחותיה.

מדוע עוד חברות סטארטאפ נמנעות מתהליכי מיתוג מוקדמים? כי-

> הן מאמינות שהתהליך יקר מדי
> הן סומכות על יכולותיהן החברתיות-דיגיטאליות ("מקסימום" יעסיקו מנהל מדיה חברתית בoutsourcing)
> חוששות מתהליכי מחשבה זוללי זמן ואנרגיה
> סוברות כי תהליכי המיתוג אינם רלוונטיים לשלבים הראשוניים
> ככאלו הבאים מעולם המדע המדויק, מנהלי חברות סטארטאפ חושקים בתוצאות מדידות, כאלו שתהליכי מיתוגלא יודעים להמציא בשלבים הראשונים ועוד.

אז מתי באמת צריך לחשוב על מיתוג?

"האמת היא, שחברות סטארטאפ צריכות מיתוג, מהרגע בו הן מחפשות מקורות מימון לרעיון. יצירתי או מופרך ככל שיהיה" כך אומר אריק פינקרט, מנכ"ל חברת המיתוג BrandCulture בLA.
"כי כולם כבר יודעים", הוא מוסיף, "שאפליקציה קטלנית או מוצר שומט לסת – אינם מספיקים על מנת לבשר את הבשורה לעולם".

כך לדוגמא מייעץ פינקרט לחברות סטארטאפ, למתג מוקדם, ובראשונה- את הצוות המרכיב את החברה: שם, תפקיד, תחביבים, אנקדוטות מעניינות ועוד. כמובן לצד תמונה (עדיף מחויכת. אפשר לצד הכלב הביתי. או בחדר הכושר).
זאת מאחר וקהל המשקיעים מחפש מרכיבי אמון בחברות הצעירות, וכמובן – קשר אישי.
וכשאלו מוצגים בצורה הנכונה – הדרך לשליפת הארנק קלה ומהירה.

לעומתו, בסוכנות המיתוג הגלובאלית HUGE המנכ"ל אהרון שפירא סבור, כי קמפיין מיתוג מוצלח ישיג את מטרתו, רק אם הינו מקדם מוצר מוצלח לא פחות. כזה שעבר תהליכי חשיבה, בדיקה ובדיקה חוזרת. במילים אחרות, חשוב על המוצר שלך. הוא מוצלח? הם כבר יבואו.

לטענתו, חברות כמו אמזון, גוגל, Dropbox, פייסבוק, Instagram ועוד, הפכו לקונגלומרטים רק משום שהציעו לעולם מוצר בו אנשים באמת משתמשים.

האחרונות הפיצו את הבשורה לעולם באמצעות ה"מוצר". זאת באופן מודע ומחושב, ללא תהליכי מיתוג אגרסיביים ומנופחי מימון.
יח"צ, שיווק ויראלי וכמה המלצות מאנשים ששווה להקשיב להם – זה כל מה שלקח על מנת להפוך למה שהינן היום – מובילות דרך ומושא להערצה.

מיתוג סטארטאפ – כיצד זה נעשה?

בין אם למתג מוקדם או מאוחר יותר - הדרך למותג מנצח רצופה כוונות טובות וטעויות איומות.
רבות דובר על כמה מיתוג הינו מעבר ל"לוגו", ועד כמה הינו חלק מהותי וקריטי בהצלחה של מותג.
כיצד צולחים את נהר האפשרויות בבטחה?

> יש לך סיפור. על העולם לדעת זאת.

מאחר ולחברה יש מוצר, ומאחר ועל העולם לדעת זאת - אסטרטגיית המיתוג מרכזת את סך הפעולות על פי סדר מובנה, ומהווה את ה"אורים והתומים" לכל תהליכי השיווק שיבואו מעתה ועד עולם.
אסטרטגיה זו כוללת את תיאור החברה, המוצר, תכונותיו, תועלותיו, המטרות והמדדים וכל אותן הדרכים הדרושות על מנת להגשימם.

> איפה אתה חי?

זו העת לשנס מותניים, להפשיל שרווליים ולחקור – את המתחרים, קהל היעד, העדפותיו, רצונותיו, החלופות העומדות לרשותו, יתרונות וחסרונות, חוזקות וחולשות, הזדמנויות עסקיות וממה יש להימנע בכל מחיר.
אין מחיר למידע, ואין גבול לערך הרב שמחקר שוק איכותי מביא עימו.

> חדד. דייק. חזור על הפעולות.

במידה ואינך יכול להעביר מסר חד ובו התועלת, כמו גם הבידול ממוצרים אחרים – מדוע שיבחרו בך?
מיתוג נכון יזהה את התועלת הייחודית שהנך מציע, "יינעל" עליה וידאג להפיץ את הבשורה. זאת על ידי העברת מסר חד, מדויק, נקי מרעשים, נטול חיקויים וחף מזיופים.

> ועכשיו, אפשר לעבור ללוגו. (ולעוד כמה דברים)

חשוב על האייקון של נייקי, אולי אפילו על הריבוע הכתום והתמים של אורנג'– האין מטרה נעלה יותר מלוגו מוכר, קליט ומזוהה היטב?
לנוכחות הויזואלית שלך יש משמעות.
בחירה של פאלטת הצבעים, הגופן, כרטיסי הביקור, הגרפיקה – לכל אלו תפקיד. כשלאחרונים מצורף סגנון העברת המסרים המילוליים הייחודי שלך, הרי שהדרך להעברת המותג ללקוחות אשר לא שמעו עליך מעולם, יעילה במיוחד.

צרו איתנו קשר עכשיו, אנחנו כבר נבנה לכם מותג מנצח >
צרו איתנו קשר עכשיו, והקפיצו את העסק שלכם קדימה >
צרו איתנו קשר עכשיו, ואתם בדרך לבניית מותג מנצח >